דבר אליי בנאדם
לי באלאן (טוב, טכנית לי הרברט ג׳ראלד באלאן, אפשר להודות להורים שלי על הגיהנום שזה עושה לי במכתבים בירוקרטיים). גר בחולון, בזוגיות.
איך אתה מגדיר את העבודה שלך?
אני כותב חדרי בריחה, משחקי בריחה, ומשחקים מכל מיני סוגים שונים, שנעים בין משחקים בתוך מבנה, משחקים בחוץ, ומשחקים בבית.
חוץ מזה, אני שותף ב״פאזלס חדרי בריחה״ בראשון לציון (משחק מבוסס מציאות רבודה לילדים ומשחק מבוסס מבוך בחשיכה למבוגרים), ובפרויקט Magicbox (קופסא שמכילה את האלקטרוניקה והטכנולוגיה של חדרי בריחה ומאפשרת לכם ליצור חדר בריחה משלכם בבית – בקרוב ב-Headstart הקרוב לביתכם!).
כמה זמן אתה עושה את זה?
אני כותב חדרי בריחה כבר כמה שנים על אש קטנה, אבל רק בחצי השנה האחרונה הפכתי את זה למשרה המלאה שלי.
איך הגעת לעסוק בתחום?
בצבא הייתי ביחידה טכנולוגית, חודש אחרי השחרור התחלתי ישר לעבוד בחברת הייטק מדהימה בחוץ. עבודה מעניינת, אחלה אנשים, הכל מעולה. באיזשהו שלב נפלה בחלקי ההזדמנות לכתוב תסריט לחדר בריחה, שהוביל לעוד כמה, ובשלב הזה הבנתי שעד כמה שהחברה בה עבדתי נהדרת, הדברים שבאמת משמחים אותי בחיים הם הדברים שאני עושה בשעות הפנאי, שקשורים יותר למשחקיות. בשלב הזה עשיתי את המעשה שאני עדיין בהלם שעשיתי, ועברתי לעבוד בתחום במשרה מלאה.
מה אתה הכי אוהב במה שאתה עושה?
את הגיוון והאנשים. הפרויקטים מגוונים בטירוף, והאנשים שאני עובד איתם כל כך יצירתיים. רובם גם לא 100% נורמליים, אז המשפט ״היי, תגידו, איזה מגניב זה היה אם היינו יכולים לעשות ____״ תמיד מצליח להיות מתורגם לקונספט מציאותי, לא משנה כמה הרעיון מוזר/מוגזם.
בזכות הגיוון הזה, הפרויקטים לאורך אותו השבוע יכולים לנוע בין תסריטים לחדרי בריחה, דרך מבוך עם מציאות רבודה, ועד משחקים שדורשים מאנשים
מה הכי מתסכל אותך בעבודה?
וואו, באמת שכלום. אני חושב שבעיקר אין מספיק זמן כדי לעשות את כל מה שהייתי רוצה להספיק, אבל עוד יהיה זמן להכל!
מאיפה אתה מקבל השראה במסגרת העבודה?
מהיקום ❤.
לא, סתם, אני לא חושב שיש איזשהו מקום מסוים. הפרויקטים כל כך מגוונים וכל כך שונים זה מזה, שאין באמת דרך לקחת השראה מאיזשהו מקום אליהם. חשוב לי גם שאף פרויקט/חדר/משחק/תסריט לא ״יתבסס״ על השראות חיצוניות בצורה שתיקח מאנשים רעיונות שהם עבדו עליהם קשה בעצמם, אז אני נמנע לחלוטין מהשראות ״ישירות״.
מה הדבר הכי מטורף/מגניב/מעניין שיצא לך לעשות במסגרת העבודה?
בשנתיים האחרונות מצאתי את עצמי נוסע לכנס חדרי הבריחה העולמי בהולנד, ומרצה על תחומים שונים שקשורים לתחום.
זו חוויה הזויה ומגניבה להרצות בפני אולם מלא על פרויקט שעבדתי עליו למשך שנה שלמה, ומגניב לשמוע את כל הרעיונות המגניבים של אנשים אחרים מרחבי העולם שהרצו.
יצא לי גם לנסוע להרצות בכנס בנאשוויל, טנסי בארצות הברית, שזו בכלל הייתה חוויה סוריאליסטית ומגניבה ממש.
תוכניות לעתיד?
וואו, המון. יש כמה חדרים בדרך, וכמה משחקים מסוגים שונים מאוד עם כל מיני שיתופי פעולה לא צפויים, שאני מתרגש ומחכה כל כך לרגע שאני אוכל להתחיל לחפור עליהם.
תן טיפ/ים לשמירה על חשיבה יצירתית ביומיום העמוס
לשחק! המון! חדרי בריחה, משחקים חברתיים, הכל! והמון מהכל! והכל מהמון!
לסיום – פרגן למישהו בארץ שעושה משהו שאתה מאוד אוהב בתחום
יש כמה וכמה!
קודם כל, יונתן גוטי גוטסמן, האיש שאחראי על כמה מהחוויות הכי מטורפות שחוויתי השנה, בזכות כל מיני משחקים שהוא יצר – הנייט האנט, הפרובידנס, הנייט האנט אמסטרדם – האיש גאון.
וחוץ ממנו, יש גם את דן גדסי, האיש שפיתח את TravelQuest, הממשק שבזכותו אפשר בכלל להריץ את כל המשחקים המטורפים שכולנו רוצים להקים, ובזכותו בעצם נחשפתי לכל העולם המדהים הזה של המשחקים החברתיים.
מילים אחרונות אחרונות?
לפני הכל – אם אתם חושבים שיש לכם רעיון משחקי מגניב שעוד לא ראיתם קורה, והייתם רוצים לנסות להביא אותו למציאות – דברו איתי! שיתופי פעולה בתחום הזה הם הדבר הכי מועיל שקיים, והרבה פרויקטים מדהימים צמחו מתוך זה.
חוץ מזה – הקוד למנעול הוא 4128. אין לי מושג בעצמי מה זה אומר, אבל אולי יבוא יום בעתיד שזה יהפוך להיות מועיל!